کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان (عج)

شهرستان طبس

این کانون از زیر مجموعه های اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان طبس بوده و واقع در مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) می باشد.
آدرس کانون :
میدان امام خمینی-کوچه ی کنار بانک تجارت-مسجد و کانون حضرت صاحب الزمان (عج)
آدرس ایمیل کانون :
kanoonesahebzaman@gmail.com

شنبه, ۵ مهر ۱۳۹۳، ۰۳:۳۵ ب.ظ

عزادار حقیقی(1)



عزادار حقیقی در کتاب ارزشمند استاد شجاعی:

عزاداری سیدالشهدا معمولا برای شناخت و معرفت به ایشان و برائت از دشمنان او برگزار میگردد؛ولی اکثر شیعیان عزاداری را   1- به نیت ثواب ،   2- برآورده شدن حاجات و     3 -عرض ادب     انجام می دهند. عنصر اصلی در این سه رتبه ی عزاداری ، عواطف و احساسات است. به این ترتیب هدف ، گریه و سوگواری است . به جای اینکه گریه وسیله ای خوب وکارآمد برای رسیدن به هدف باشد خود تبدیل به هدف می شود و به سنتی تکراری و یک عادت مذهبی تبدیل می شود ؛ و غفلت از هدف اصلی بسیار خطرناک است.   امیرمومنان علی (ع) می فرماید: « برای هرچیزی آفتی است»

 

شرایط یک عمل خوب و سازنده از نظر اسلام :

1 -بیان شرایط و لوازم یک عمل خوب از طرف متخصصین «خدا و انبیاء و معصومین»

لوازم و شرایط یعنی: مجموعه مقررات و آدابی که سازندگی و تاثیرگذاری آن عمل را تضمین کند.

2-لوازم و شرایط باید بگونه ای باشد که امکان نفوذ آفت را قبل و حین عمل از بین ببرد که مبادا یک عمل با ارزش به ضد ارزش تبدیل شود. مادر همه آفات این است که ما بدون شناخت کامل و دقیق آن مقررات و آداب ، شروع به انجام عمل به مدت طولانی کنیم.

عزاداری وسایر واجبات و مستحبات هیچ کدام هدف نیستند بلکه همه وسیله ای برای رشد و ترقی انسان هستند.       امام صادق (ع) : «خداوند هیچ عملی را جز با شناخت نپذیرد.»       امام علی (ع): «آفت کارها نا توانی مجریان است.» این نوع عزاداری مجریان و شرکت کنندگان را به شدت پر توقع وطلبکار از خدا و امام زمان (ع) بار می آورد.   پیامبر (ص) می فرمایند: «هر کس که نمازش او را از کار زشت و ناپسند باز ندارد جز بر دوری او از خداوند افزوده نشود»   البته وجود آفت موجب ترک عمل نمی شود . تا یک عمل شروع نشود آفات آن شناخته نگردد . جامعه ی اسلامی به همه ی مراتب عزاداری نیاز دارد و معمولا بدون درک وعبور از مراتب پایینتر، مراتب بالاتر و عالی تر حاصل نمی شود یکی از دلایل عمده و اصلی این جور روشها ، بدعت ها و تحریفها همان متوقف ماندن این مرتبه از عزاداری در سطح احساسات و اتکای محض به گریه و عواطف است.

سه گروه هستند که ضربه می زنند : 

1- مجریان جاهل

2- حاکمان ظالم مدعی محبت اهل بیت (ع)

3- کفار و مستکبرین و دشمنان تشیع

انگلیسی ها میگویند : نمی توان با مذهب شیعه رودررو شد و امکان پیروزی بر آنها بسیار سخت است و باید پشت پرده کار کنیم ؛  تبلیغات گسترده علیه مراجع دینی  و  حمایت از سخنرانان و مداحان سود جو  باعث می شود تا فرهنگ شهادت طلبی سست و مسائل انحرافی در آن زیاد شود ، آنها سعی در مظلوم نشان دادن سیدالشهدا و یاران وی دارند و دانسته و نادانسته بر مظلومیت آنان می افزایند . از دید آنان حسینیه ای موفق تر است که اشک بیشتری بگیرد ؛

حال هدف گم می شود ، پیامبر (ص) می فرمایند : «کسی را که مرتکب گناهان کبیره شده شفاعت می کند اما سبک شمارنده ی نماز را شفاعت نمی کند. » در اسلام هر مستحبی که به واجب آسیب برساند حرام است ، اما به بهانه ی روضه و خدمت ، نماز به تاخیر می افتد

هدف سیدالشهدا (ع) : برای امر به معروف و نهی از باطل واحیای احکام دین و عمل به حق و مبارزه با بدعت ها و انحرافها بود و  امام می فرماید : «آیا نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل خودداری نمی گردد»

مرتبه ی چهارم عزاداری: شناخت معصومین و انواع مصائب آنها

عزادار در مرتبه ی سوم احساس می کند که ماندن در این مرتبه او را اشباع و راضی نمی کند ، مرتبه ی سوم بین مسلمین و غیر مسلمین مشترک است ، عزادار در مرتبه ی چهارم و پنجم در جستجوی معرفت و شناخت است .بدون تنبلی و کسالت با بهره گیری از علمای دین

مهمترین منابع شناخت معصومین (ع):

1- قرآن کریم : کتابی که براساس نظام خلقت انسان و جهان و سیر باز گشت انسان به سوی خداوند متعال و مراتب کمالی وی نازل شده و از علم الهی سخن گفته و هیچ کی بهتر از خداوند تبارک و تعالی نظاو خلقت انسان را نمیشناسد. به جز مراجعه به قرآن کریم و استمداد از خداوند ، نمی توان به شناخت صحیحی دست یافت. امام باقر (ع) می فرمایند: قرآن در چهار قسمت نازل شد ، یک چهارم آن درباره ی ماست و یک چارم دشمنان ما و یک چهارم سنت ما و یک چهارم درباره ی واجبات و احکام است.

2- زیارت عاشورا: که از سوی خدا و توسط جبرئیل (ع)به رسول خدا (ص) اعطا شده و بوسیله ی امام باقر (ع) پس از واقعه عاشورا در اختیار مردم قرار گرفته است. زیارت عاشورا منشور و آیین نامه زندگی یک شیعه و عزادار حقیقی و یک مومن راستین است. عالی ترین معارف الهی در شناخت معصومین (ع) ومباحث انسان شناسی و وظایف یک شیعه حقیقی ویک عزادار صادق در قبال سید الشهدا (ع) و نهضت او دارد ، آشنا می شویم.

3-جامعه کبیره : عالی ترین و کامل ترین متن امام شناسی که توسط امام هادی (ع) در اختیار شیعه قرار گرفت.

4-ناحیه مقدسه : سوگنامه ی تنها بازمانده ی آل محمد (ص) و منتقم آنها یعنی وجود مقدس امام زمان (عج) برای جد مظلوم و غریبش و شهدا وبازماندگان کربلاست

عزادار با استفاده از این 4 منبع و فرمایشات خود معصومین (ع) ، به شناخت جدیدتر و بالاتری از خود و رابطه شایسته ای که باید با محمد و آل محمد (ع) داشته باشد می رسد و به درک جدیدی از مصیبت های آنان می رسد در سایه این دو معرفت و با راهنمای علمای دین به درک دو نوع مصیبت برای معصومین ع می رسند که هردو بزرگند ولی یکی از دیگری بزرگتر است .      یکی مثبت ونزدیک کننده   و         دیگری منفی ودور کننده   : مصیبت عظیم ومصیبت اعظم

 

ادامه دارد...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۰۵
کانون صاحب الزمان

نظرات  (۱)

۰۵ مهر ۹۳ ، ۱۵:۳۵ علیرضا رحمت آبادی
سلام وبلاگ خیلی قشنگی داریم منم یه وبلاگ دارم امام کسی بهم سری نمیزنه اگه میشه لطف کن به وبلاگ منم یه سری بزن ونظر بده...
صلوات

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی